Головна » Статті » Вчителю-предметнику » Фізика та астрономія

Навчально-методична література з фізики та астрономії
Навчально-методична література з фізики та астрономії

1. Антикуз О.В. Наукова організація праці вчителя фізики засобами Microsoft Office [Текст] / О.В. Антикуз. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 11 (59)).

Вчитель, який має труднощі при роботі з пакетом MS Office, прочитав цю книгу, зможе самостійно підготувати поурочне планування навчального матеріалу та дидактичні завдання, використовуючи текстовий процесор MS Word; презентації в Power Point; дізнається про можливості, освітні ресурси та основи роботи в глобальній мережі Інтернет.

2. Арестенко Г.П. Інструкції до лабораторних робіт з фізики. 7-9 класи [Текст] / Г.П. Арестенко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 5 (89)).

У програмі фізики у 7-9 класах запропонована велика кількість лабораторних робіт, у 7 класі – 12, 8-му – 14 і 9-му – 11. Посібник містить розроблені детальні інструкції до кожної роботи. Кожна інструкція складається з зазначення теми роботи, мети, приладів, обладнання й матеріалів, даються короткі теоретичні відомості, поетапне виконання дослідів та проведення експериментів, необхідні формули й таблиці, робиться висновок з роботи, пропонуються контрольні запитання, додаткові або творчі завдання.

3. Бережной Ю.А. Як школяру розповісти про атомнi ядра [Текст] / Ю.А. Бережной. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 111 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 1 (85)).

Наведено основні вiдомостi про структуру атомних ядер, радiоактивнi розпади ядер, дію радіоактивного випромiнення на бiологiчнi об’єкти, ядерні реакції, подiл ядер пiд дією нейтронів та трансурановi елементи, роз’яснюються основнi iдеї та принципи сучасної ядерної фiзики.

4. Бережной Ю.А. Як школяру розповісти про атоми та фундаментальні взаємодії [Текст] / Ю.А. Бережной. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 96 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 1 (61)).

Друга половина ХХ століття для фізиків, які досліджували найглибші загадки матерії, була дуже плідною. У цей період мікросвіт відкрив для дослідників сотні нових незвичайних загадок. Для того щоб розібратися в цьому розмаїтті, вчені запропонували нові та майже фантастичні фізичні теорії. Але ці теорії зорієнтовані на зміст сучасної науки, формують сучасний науковий світогляд.

5. Борщ В.М. Матеріали для перевірки знань учнів з фізики. 7–9 класи [Текст] / В.М. Борщ. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 2 (86)).

Метою цього посібника є створення інструментарію, що дасть можливість вчителю виявити рівень засвоєння учнями програмного матеріалу, а також їх уміння аналізувати вивчені фізичні явища, зіставляти факти і робити на їхній основі відповідні висновки, перевіряти експериментально здобуті результати і проводити досліди та спостереження.

6. Величко С.А. Альтернативна енергетика України. Матеріали для уроків, факультативів, МАН [Текст] / С.А. Величко, О.С. Третьяков. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 128 c. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 6 (78)).

У посібнику висвітлюються сучасні погляди науковців на альтернативні джерела енергії, особливості їх використання, розташування в просторі та впливу на навколишнє середовище. Посібник стане в пригоді під час вивчення курсу фізики, факультативних курсів з енергозбереження, а також під час підготовки до МАН, олімпіад та інших інтелектуальних змагань школярів.

7. Габович О.М. Як у загальноосвітній школі викладати сучасну фізику [Текст] / О.М. Габович, Н.О. Габович. – Харків: Видавнича група «Основа»: «Тріада+», 2008.т – 112 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 1 (49)).

Автори посібника пропонують сучасне бачення методики викладання в загальноосвітній школі засад релятивістської та квантової фізики. Для вчителів фізики та учнів старших класів.

8. Галатюк Ю.М. Дослідницька робота учнів з фізики [Текст] / Ю.М. Галатюк, В.І. Тищук. – Харків: Видавнича група «Основа»: «Тріада+», 2007. – 192 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 11 (47)).

У посібнику розкриваються теоретичні та методичні основи організації дослідницької роботи учнів під час вивчення фізики. Пропонується технологія організації навчального дослідження на основі застосування експериментальних навчально-дослідницьких завдань та керування дослідницькою діяльністю учнів за допомогою модульної системи навчального впливу.

9. Гладушина Н.О. Профільне навчання: «Фізика елементарних частинок та високих енергій»: Факультативний курс [Текст] / Н. О. Гладушина, О. М. Куландіна. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 80 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 12 (60)).

У посібнику дається коротка історія відкриття фундаментальних елементарних частинок, описується їх характеристики, закони збереження, яким підкоряються частинки. Окреме місце в посібнику відводиться обговоренню типів взаємодій, у яких беруть участь частинки та їхні структури; розгляду методів прискорення частинок та їх реєстрації.

10. Гопко З.Г. Лабораторні та практичні роботи з фізики. 10 клас: Рівень стандарту, академічний та профільний рівні [Текст] / З.Г. Гопко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2012. – 127, [1] с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 4 (100)).

У посібнику надано інструкції для лабораторних робіт і робіт фізичного практикуму, які виконуються під час вивчення фізики у 10 класах. Інструкції передбачають виконання робот на рівні стандарту, академічному та профільному рівнях. Інструкції зручні для користування як вчителю, так і учням.

11. Дослідницькі задачі з фізики [Текст] / Ю.М. Галатюк,  А.В. Рибалко, В.І. Тищук. – Харків: Видавнича група «Основа», 2007. – 160 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 12 (48)).

У посібнику коротко обґрунтований методологічний підхід до класифікації навчальних дослідницьких фізичних задач, розглянуті основні засади систематизації цих задач за рівнями складності інтелектуальних операцій та методичні рекомендації щодо впровадження пропонованої системи у навчальний процес. Наведена система навчальних дослідницьких фізичних задач з розділів «Основи МКТ» і «Основи термодинаміки», що дозволяє практично реалізувати дану методику у навчанні фізики.

12. Заблодська А.Ф. Профільне навчання: фізика твердого тіла: Факультативний курс [Текст] / А.Ф. Заблодська. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 80 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України»; Вип. 5 (65)).

В посібнику коротко розглядаються основні положення фізики твердого тіла, характер взаємодії частинок, з яких складаються тверді тіла, механічні, електричні, магнітні та оптичні властивості твердих тіл,використання властивостей твердих тіл в сучасних технологіях.

13. Заблодська А.Ф. Фізика і мистецтво [Текст] / А.Ф. Заблодська. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 112 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 3 (51)).

Матеріали посібника «Фізика і мистецтво» – це спроба поєднати естетичне виховання з вивченням фізики, спроба поєднати між собою науку і мистецтво.

14. Євлахова О.М. Технологія рейтингового оцінювання. 10 клас [Текст] / О.М. Євлахова. – Харків: Видавнича група «Основа», 2007. – 96 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 4 (40)).

У посібнику міститься опис технології рейтингового оцінювання та завдання (тести), які пропонуються для тематичного оцінювання знань учнів із курсу фізики 10 класу згідно з 12-бальною шкалою оцінювання. Тематика, зміст та кількість тематичних атестацій відповідають діючій програмі з фізики та рекомендаціям, що міститься в інструктивно-методичних листах Міністерства освіти і науки України.

Для вчителів фізики та учнів.

15. Іващенко В.В. Уроки фізики у 7-му класі [Текст] / В.В. Іващенко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 144 c.: табл. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 9 (81)).

В посібнику надані методичні рекомендації щодо проведення уроків фізики в 7 класі. Книга містить календарно-тематичне планування та розгорнуті плани-конспекти уроків з визначенням типів уроку, його етапів, видів діяльності учителя та учнів протягом уроку, передбачувані демонстрації, описи лабораторних робіт, тренувальні та поточні самостійні роботи, контрольні роботи за всіма темами.

16. Кабановський О.В. Фізика: Астрономія: Початкові відомості. Частина I [Текст] / О.В. Кабановський. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 11 (95)).

До першої частини увійшли такі розділи: кінематика, динаміка, закони збереження, молекулярна фізика та термодинаміка, електростатика, закони постійного струму та струм у різних середовищах. У другій частині представлені такі розділи: магнітне поле, та електромагнітна індукція, коливання та хвилі, атомна та ядерна фізика. Також до складу другої частини увійшла астрономія.

Може бути корисним при опануванні матеріалу з фізики та астрономії в загальноосвітніх навчальних закладах, а також у ВНЗ І, ІІ рівнів при аудиторних заняттях та в процесі самостійної роботи.

17. Кабановський О.В. Фізика: Астрономія: Початкові відомості. Частина ІІ [Текст] / О.В. Кабановський. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 12(96)).

У другій частині представлені такі розділи: магнітне поле, та електромагнітна індукція, коливання та хвилі, атомна та ядерна фізика. Також до складу другої частини увійшла астрономія.

18. Коханов К.А. Фізичні загадки: експерименти та спостереження [Текст] / К.А. Коханов. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 64 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 4 (64)).

Кожна людина у своєму житті була свідком загадкових на перший погляд явищ. Ці явища можна спостерігати вдома та на вулиці, влітку та взимку. Загадковість завжди бентежить людську цікавість і змушує людину шукати відповіді на питання, які виникають при спостереженні загадкових явищ. Для школяра пошук пояснень причин загадкових явищ може стати відправним пунктом виникнення стійкого інтересу до вивчення фізики. У запропонованій книжці читачі знайдуть приклади понад восьми десятків фізичних загадок та пояснення до них.

19. Лещова М. Г. Блочне викладання навчального матеріалу з фізики. 7–9 класи [Текст] / М.Г. Лещова. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 8 (80)).

Шкільний курс фізики є дуже важливим для формування цілісного фізичного світогляду в учнів. Але брак часу досить часто заважає вчителю фізики повністю виконати це завдання. Книга допоможе підвищити ефективність навчальної роботи на уроках фізики, роблячи його більш оптимальним. Крім теоретичного матеріалу книга містить алгоритми та приклади розв’язання задач.

20. Лещова М. Г. Блочне викладання навчального матеріалу з фізики. 7–9 класи [Текст] / М.Г. Лещова. – Харків: Видавнича група «Основа», 2012. – 79 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 9 (105)).

Шкільний курс фізики є дуже важливим для формування цілісного фізичного світогляду в учнів. Але брак часу досить часто заважає вчителю фізики повністю виконати це завдання. Книга допоможе підвищити ефективність навчальної роботи на уроках фізики, роблячи його більш оптимальним. Крім теоретичного матеріалу книга містить алгоритми та приклади розв’язання задач.

21. Методи розв’язування фізичних задач [Текст] / Ю.М. Галатюк, В.Я Левшенюк, Я.Ф. Левшенюк, В.І. Тищук, А.Б. Трофімчук. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 224 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 4 (76)).

Навчально-методичний посібник є дидактичним засобом для організації пізнавальної діяльності учнів з розв’язування фізичних задач. Задачі, які містяться в посібнику, а також методичні моделі їх розв’язання присвячені вивченню теплових явищ.

22. Методи розв’язування фізичних задач: Методи моделювання та аналогії [Текст] / Ю.М. Галатюк, Я.Ф. Левшенюк, В.Я. Левшенюк, В.І. Тищук. – Харків: Видавнича група «Основа»: «Тріада+», 2007. – 144 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 10 (46)).

У навчальному посібнику розглянуті відносно нові методи та прийоми розв’язування фізичних задач: методи моделювання та аналогії. Використання цих методів під час навчання фізики сприятиме кращому розумінню учнями фізичних явищ і процесів, плідній підготовці учнів до фізичних олімпіад.

23. Методи розв’язування фізичних задач [Текст] / Ю.М. Галатюк, В.Я. Левшенюк, Я.Ф. Левшенюк, В.І. Тищук, А.Б. Трофімчук. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 224 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 2 (50)).

Навчально-методичний посібник є дидактичним засобом для організації пізнавальної діяльності учнів з розв’язування фізичних задач. Задачі, які містяться в посібнику, а також методичні моделі їх розв’язання присвячені вивченню теплових явищ. Посібник призначений для вчителів фізики, студентів та учнів загальноосвітніх шкіл.

24. Мислінчук В. О. Короткотривалі фронтальні лабораторні роботи. І семестр 7 та 8 класів за 12-річною програмою [Текст] / В.О. Мислінчук, В.І. Тищук, О.М. Желюк, М.І. Шут. – Харків: Видавнича група «Основа»: «Тріада+», 2007. – 176 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 8 (44)).

В оригінальному за змістом методичному посібнику описані методика і техніка організації та проведення короткотривалих фронтальних лабораторних робіт (КФЛР) з фізики для 7 класу. У ньому автори розвивають метод лабораторних робіт у навчанні, зокрема, обґрунтовують доцільність КФЛР та їх місце у навчальному процесі.

25. Мовчан А. О. Уроки фізики в питаннях та відповідях. 8 клас [Текст] / А.О. Мовчан. – Харків: Видавнича група «Основа», 2006. – 176 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 6 (42)).

Нові інформаційні технології все більше використовуються при навчанні фізики. Однак брак методичної літератури заважає поширенню електронних підручників та програмних комплексів. За допомогою запропонованого посібника можна організувати активну роботу учнів з використанням електронного посібника «Квазар-Мікро. Фізика–8», при цьому багато уваги приділяється самостійній роботі учнів з посібником та комп’ютером. Посібник відповідає програмі з фізики для 8 класу за підручником «Фізика-8» (Є. В. Коршак та ін.).
26. Мовчан А. О. Уроки фізики в питаннях і завданнях. 7 клас [Текст] / А.О. Мовчан. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 144 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 8 (56)).

У посібнику представлені конспекти уроків для індивідуальної роботи учнів щодо вивчення та засвоєння нового матеріалу з використанням підручника та самостійних демонстрацій і дослідів, які можуть бути замінені чи доповнені віртуальними демонстраціями за допомогою педагогічних програмних засобів. Посібник відповідає програмі з фізики для 7 класу 12-річної школи за підручником «Фізика–7».

27. Мовчан А. О. Уроки фізики в питаннях і завданнях. 8 клас [Текст] / А.О. Мовчан.— Харків: Видавнича група «Основа», 2008.— 208 с. — (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 7 (67)).

Основою даного посібника є плани-конспекти уроків, які відповідають чинній програмі з фізики для 12-річної школи та підручнику «Фізика–8» (автор В.Д. Сиротюк. – К.: Зодіак-ЕКО, 2008). Конспекти передбачають як колективну, так і індивідуальну роботу з вивчення та засвоєння нового матеріалу з використанням підручника та самостійних демонстрацій і дослідів, які в окремих випадках можуть бути замінені віртуальними демонстраціями за допомогою наявних педагогічних програмних засобів (ППЗ).

28. Мовчан А. О. Уроки фізики в питаннях і завданнях. 9 клас [Текст] / А.О. Мовчан. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 176 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 7 (54)).

У посібнику представлені конспекти, які передбачають індивідуальну роботу учня щодо вивчення та засвоєння нового матеріалу з використанням підручника та самостійних демонстрацій і дослідів, які можуть бути замінені чи доповнені віртуальними демонстраціями за допомогою педагогічних програмних засобів «Квазар-Мікро Фізика–7», «Квазар-Мікро Фізика–9». Посібник відповідає програмі з фізики для 9 класу за підручником «Фізика–9» (Є. В. Коршак та ін.).

29. Позаурочна робота з фізики [Текст] / укладач І.Ю. Ненашев. — Харків: Видавнича група «Основа», 2007. – 208 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 5 (41)).

Навчання це не тільки робота в класі та виконання домашніх робіт. Навчання може бути дуже цікавим та захоплюючим, якщо проводити його в формі різноманітних позакласних заходів, таких як «Вечір фізики», «Слідство ведуть Знавці», «Фізичний поєдинок», КВК та інші. Книга буде корисна для організації позакласної роботи з фізики, при проведені фізичних декад та фестивалів.

30. Позаурочна робота з фізики [Текст] / укладач І.Ю. Ненашев. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 192 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 5 (41)).

Навчання це не тільки робота в класі та виконання домашніх робіт. Навчання може бути дуже цікавим та захоплюючим, якщо проводити його в формі різноманітних позакласних заходів, таких як «Вечір фізики», «Що? Де? Коли?», Брейн-ринг, Конкурс ерудитів та інші. Книга буде корисна для організації позакласної роботи з фізики, при проведені фізичних декад та фестивалів.

31. Попова Т.М. Культурно-історичний зміст навчання фізики в загальноосвітній школі. Частина ІІ [Текст] / Т.М. Попова. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 8 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 9 (93)).

У навчально-методичному посібнику розглядаються й теоретично обґрунтовуються методичні засади реалізації культурно-історичної складової змісту навчання фізики в загальноосвітній школі. Представлено форми й засоби її практичного впровадження в навчально-виховний процес.

32. Попова Т. М. Культурно-історичний розвиток фізики й техніки в персоналіях [Текст] / Т.М. Попова. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 160 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 2 (62)).

Завдання сучасної фізичної освіти полягають не тільки у навчанні певних предметних знань, виробленні навичок i вмінь, а й у з’ясуванні їх не менш важливого соціокультурного контексту, спрямування на благо людства. Вміння i навички свідомого використання своїх знань у життєдіяльності людина набуває тільки тоді, коли її навчальна діяльність спрямована на розвиток особистісної культури.

33. Проекти та наукові конференції як форма активізації пізнавальної діяльності учнів [Текст] / І.Ю. Ненашев. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 160 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 6 (54)).

У старших класах при проведенні підсумкових занять з окремих тем навчального курсу, предметних декад або фестивалів вчителя досить часто організують захист проектів або проведення наукових конференцій учнів. Щоб провести такі заходи потрібна дуже велика попередня робота. В книзі наведені матеріали декількох проектів та наукових учнівських конференцій. Ці матеріали допоможуть вашим вихованцям підготуватися до цих заходів.

Книга розрахована на учнів 9–11 класів та вчителів.

34. Редько Г.Б. Чи так ми навчаємо фізики? [Текст] / Г.Б. Редько. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 77 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 7 (91)).

Навчально-методичний посібник «Чи так ми навчаємо фізики?» підготував почесний професор Південноукраїнського національного педагогічного університету, професор кафедри природничо-наукових дисциплін Одеського обласного інституту удосконалення вчителів Г.Б. Редько з допомогою своїх аспірантів та співробітників – В.Л. Манакіна, Г.М. Толпекіної, О.І. Єфремової.

Посібник розкриває важливі сучасні проблеми фізичної освіти й стане в пригоді учителям фізики та студентам вищих педагогічних навчальних закладів.

35. Рябченко Ж. Ф. Демонстраційний експеримент курсу фізики 8 класу на базі саморобних приладів та наочних посібників [Текст] / Ж.Ф. Рябченко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 7 (79)).

У виданні висвітлені роль і місце демонстраційного експерименту з використанням учнівських саморобних приладів та посібників на уроках фізики у 8 класі, наведена коротка технічна характеристика приладів, а також подані практичні поради щодо створення й використання на уроці такої наочності.

36. Рябченко Ж. Ф. Оптичні прилади у військовій техніці: Інтегрований учнівський проект [Текст] / Ж.Ф. Рябченко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2012. – 112 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 2 (98)).

Розробка містить опис структурних елементів узагальнювального заняття з оптики. На основі відповідних схем пояснено принцип дії та конструктивні особливості оптичних приладів, які використовували на фронтах Другої світової війни (прожектори, апарати для аерофотозйомки, біноклі, стереотруби, перископи, далекоміри).

37. Рябченко Ж. Ф. Фізика за малі гроші: Демонстраційний, фронтальний та домашній експеримент на базі саморобних приладів та наочних посібників. 7 клас. У 3-х ч. [Текст] / Ж.Ф. Рябченко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2012. –

Ч.І. – 110 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 6 (102)).

Ч.ІІ. – 80 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 7 (103)).

Ч.III. – 112 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 8 (104)).

У виданні висвітлені роль і місце демонстраційного експерименту з використанням учнівських саморобних приладів та посібників на уроках фізики у 8 класі, наведена коротка технічна характеристика приладів, а також подані практичні поради щодо створення й використання на уроці такої наочності.

38. Сіденко М. В. Задачі-оцінки [Текст] / М.В. Сіденко, О.М. Сіденко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2007. – 160 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 7 (43)).

Задачі-оцінки з фізики при уважному до них ставленні являють собою джерело естетичної й емоційної насолоди.Ці задачі – величезний пласт науки, що викликає надзвичайний потяг до міркувань і до перемоги. Кожна задача-оцінка з фізики створює проблемну ситуацію. Крім того, розв’язання задач-оцінок дає можливість перевірити знання учнів та уміння застосовувати їх до практичних потреб.

39. Смирнов В. А. Закон збереження імпульсу, реактивний рух, ракети та освоєння космосу [Текст] / В.М. Смирнов. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 125 [3] с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 12 (84)).

У пропонованому посібнику розглянуто фундаментальний закон природи — закон збереження імпульсу. Схарактеризовано шляхи переходу від фундаментальної науки до її практичних застосувань, яскравим прикладом яких є теорія і практика космічних польотів. Дається виведення рівняння Мещерського і формули Ціолковського. Автором запропоновані оригінальні розгорнуті (навчальні) тести, вправи із розв’язаннями, задачі для самостійної роботи.

40. Смирнов В. А. Класична кінематика у тестах, прикладах і задачах [Текст] / В.М. Смирнов. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 128 с. – (Бібліотека журналу. Вип. 5 (77)).

У книжці охарактеризовано внутрішню структуру кінематики, розглянуті основні об’єкти її вивчення, обґрунтовано розгляд основної частини кінематики – класичної кінематики. Висвітлюючи теоретичні відомості, зроблено наголос на питаннях, які викликають в учнів найбільший інтерес. Поданню теоретичного матеріалу передує опорний конспект.

41. Смирнов В. А. Фізика – 7: Перші уроки. Частина І [Текст] / В.М. Смирнов. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 144 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 8 (68)).

У книзі висвітлені основні теоретичні засади, на яких ґрунтується викладання фізики. Увазі читача пропонуються опорний конспект учня, який у стислому вигляді містить програмний матеріал розділу 1 «Починаємо вивчати фізику», розгорнуті (навчальні) тести для опрацювання програмного матеріалу, оригінальні тексти для позакласного читання, кросворди для вивчення фізичних термінів, якісні та кількісні задачі різного рівня складності (з відповідями), завдання для домашнього експериментування. Для вчителів фізики, студентів ВНЗ.

42. Смирнов В. А. Фізика: перші уроки. Частина ІІ [Текст] / В.М. Смирнов. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 112 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 9 (69)).

Посібник відповідає шкільному програмному розділу 2 «Будова речовини» для 7 класу. У кожній з двох частин книги увазі читача пропонуються опорний конспект учня, розгорнуті (навчальні) тести для опрацювання програмного матеріалу, якісні та кількісні задачі різного рівня складності (з відповідями). Об'єднують обидві частини книги оригінальні тексти для позакласного читання, кросворди для поглибленого вивчення фізичних термінів, завдання для домашнього експериментування. Для вчителів фізики, студентів ВНЗ.

43. Сущенко С. С. Вивчення квантових властивостей світла у школі [Текст] / С.С. Сущенко, Л.С. Недбаєвська. – Харків: Видавнича група «Основа», 2007. – 144 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 1 (37)).

Посібник містить методичні рекомендації щодо вивчення теми «Світлові кванти», матеріали для профільного навчання, приклади розв’язування задач. Особлива увага приділяється формуванню поняття фотона й основних ідей квантової фізики.

Посібник розрахований на вчителів фізики загальноосвітніх шкіл, студентів та магістрів фізико-математичних факультетів вищих навчальних закладів.

44. Сущенко С.С. Фізична картина світу: узагальнювальні уроки [Текст] / С.С. Сущенко, Л.С. Недбаєвська. – Харків: Видавнича група «Основа», 2012. – 123 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 5 (101)).

У посібнику розглянута система узагальнювальних уроків з фізики, які проводять у 10–11 класах під час повторення навчального матеріалу з метою формування сучасної фізичної картини світу. На уроках узагальнюють знання про різні види взаємодій світла з речовиною, частинки і хвилі, фізичні взаємодії в природі та ін. Значна увага приділена узагальненню знань про фізичні теорії, їх структуру і взаємозв’язок.

45. Сущенко С.С. Ядерна фізика для школярів в запитаннях та відповідях [Текст] / С.С. Сущенко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 144 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 1 (73)).

У посібнику розглянуті основні характеристики атомних ядер і основні властивості ядерних сил. Значне місце посідають питання радіоактивних перетворень, ядерних реакцій і ядерної енергетики, включаючи і проблеми екології. Особлива увага приділяється експериментальним основам ядерної фізики, формуванню сучасних уявлень про структуру матерії і фундаментальні взаємодії, розкриттю імовірнісного характеру причинних зв’язків у мікросвіті.

46. Сущенко С.С. Як підвищити ефективність вивчення електродинаміки в школі [Текст] / С.С. Сущенко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 80 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 4 (88)).

У посібнику розглянуто інтерактивні методи і технології викладання електродинаміки, які сприяють підвищенню ефективності вивчення цього важливого розділу шкільного курсу фізики, активізують пізнавальну активність учнів, розвивають їх творче мислення.

Посібник розрахований на вчителів фізики загальноосвітніх шкіл, студентів та магістрантів фізико-математичних факультетів педагогічних університетів.

47. Турнір як гра [Текст] / Ю.В. Гребенюк, О.М. Зарицький. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 176 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 3 (75)).

Книга розрахована на учителів фізики загальноосвітніх шкіл або викладачів вищих навчальних закладів, які готують школярів до участі у турнірах юних фізиків. Також книга буде корисна всім, хто організує позакласну навчальну роботу з фізики у загальноосвітніх школах.

48. Уроки фізики у 10 класі: Механіка [Текст] / упорядник А.В. Руденко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 176 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 10 (82)).

Методичний посібник містить поурочні розробки уроків фізики за новою програмою (рівень стандарту). Використані інтерактивні методи, Інтернет-матеріали сприятимуть розвитку пізнавальної активності учнів, допоможуть учителю ефективніше підготуватися та провести урок.

Для вчителів фізики, молодих спеціалістів, студентів педагогічних закладів.

49. Уроки фізики у 10 класі: Молекулярна фізика і термодинаміка [Текст] / упорядник А.В Руденко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 139 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 11 (83)).

Методичний посібник містить поурочні розробки уроків фізики за новою програмою (рівень стандарту). Використані інтерактивні методи, Інтернет-матеріали сприятимуть розвитку пізнавальної активності учнів, допоможуть учителю ефективніше підготуватися та провести урок.

Для вчителів фізики, молодих спеціалістів, студентів педагогічних закладів.

50. Фейгин О.О. Механіка відносності [Текст] / О.О. Фейгін. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 80 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 10 (94)).

Що ж таке теорія відносності, про яку знають все, але пояснити ніхто не може? Чи можна школярам доступно розповісти про засади сучасної науки? А якщо можна, то як зробити це просто й цікаво? І як же провести межу між зрозумілим і нез’ясованим? Ці та багато інших питань і спробував вирішити автор, популярно розповідаючи про елементарні засади однієї з головних теорій фізичної науки. Виклад побудовано у вигляді цікавих розповідей, які дозволяють зрозуміти, що покладено в основу сучасних наукових уявлень про простір і час.

51. Фейгін О.О. Парадоксальна картина будови світу. У 2-х ч. [Текст] / О.О. Фейгін. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. –

Ч. 1. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 11 (71)).

Ч. 2. – 112. с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 12 (72)).

У цій книзі розповідається про історію астрономії й парадокси сучасної наукової картини світобудови. Наводяться загадкові факти тісного зв’язку простору–часу–матерії в мікро- і макромасштабах. У доступній формі викладаються сучасні сценарії утворення Всесвіту, планет, зір, галактик, елементи теорії відносності й квантової теорії, що визначили якісно інший, вищий рівень космології, яка займається дослідженням структури й розвитку всієї спостережуваної нами частини Всесвіту.

52. Фейгін О.О. Фізика – неймовірно цікава наука [Текст] / О.О. Фейгін. – Харків: Видавнича група «Основа», 2010. – 160 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 2 (74)).

На популярному рівні описуються дивний мир фізики та її технічних додатків. Розповідається про фізичну картину навколишньої дійсності, а також виникнення й розвиток сучасних уявлень про простір, час, матерію, енергії, поле й елементарні частинки. Обговорюється глибокий внутрішній взаємозв’язок матерії й енергії, їхня роль у кругообігу явищ навколишньої природи. Описуються нові фізичні теорії, що пояснюють походження і єдність нашого світу в його діалектичному розвитку.

53. Філатова Л. В. Тиск твердих тіл, рідин та газів: Дистанційний курс [Текст] / Л.В. Філатова. – Харків: Видавнича група «Основа», 2008. – 80 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 10 (58)).

Посібник включає в себе тему з фізики для 8 кл «Тиск твердих тіл, рідин та газів», яка є логічним продовженням знайомства з поняттям сили та розширює знання про те, від чого залежить результат її дії. Тема викладена в формі дистанційного курсу і може бути використана для самопідготовки учнів, які вже знайомі з поняттям сили та абітурієнтів.

54. Форкун Н. В. Кількість теплоти: Теплові машини: Інтерактивні уроки. 8 клас [Текст] / Н.В. Форкун. – Харків: Видавнича група «Основа», 2012. – 128 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 1(97)).

Посібник містить розробки уроків з теми «Теплові явища. Теплові двигуни» для 8 класу. Для кожного уроку визначено мету уроку, обладнання, методи й прийоми навчання, тип уроку, план викладу нового матеріалу, додатковий матеріал з теми, а також наведено запитання, які ставлять учням під час викладу нового матеріалу. Особливу увагу приділено прийомам інтерактивної навчальної діяльності учнів на уроці.

55. Шульга М.Ф. Сучасна фізика для пішоходів [Текст] / М.Ф. Шульга. – Харків: Видавнича група «Основа», 2011. – 127 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 3 (87)).

До збірки ввійшли анонси окремих виступів учених Національного центру («Харківський фізико-технічний інститут») і фізико-технічного факультету Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, що звучали на засіданнях методичних об’єднань учителів фізики, а також представлені до уваги старшокласників у навчальних закладах м. Харків та Харківської області. Збірка розрахована на широкого користувача: учителів фізики, а також здібних старшокласників.

56. Шумейко Н. О. Реальні та уявні експериментальні задачі з фізики [Текст] / Н.О. Шумейко. – Харків: Видавнича група «Основа», 2007. – 64 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 2 (38)).

Посібник містить якісні та експериментальні завдання для учнів 7–11 класів. Самостійне виконання учнями фізичних дослідів, розв’язання експериментальних задач допомагає їм розширити свої фізичні знання, краще їх засвоїти. Систематичне розв’язання експериментальних задач активізує пізнавальну діяльність учнів. Якісні задачі те ж є формою «уявного експерименту».

57. Як організувати самостійну діяльність учнів на уроках фізики [Текст] / укладач В.О. Савош. – Харків: Видавнича група «Основа», 2009. – 120 с. – (Бібліотека журналу «Фізика в школах України». Вип. 3 (63)).

На сучасному етапі розвитку суспільства окрема людина не в змозі опанувати всю суму знань, яки накопичило людство за весь термін свого існування. Тому головним в освіті стає не накопичення знань, а опанування методами та засобами їх активного пошуку та використання. Вчителя кожний для себе вирішує, як їм навчити своїх вихованців вчитися. Безперечно, самим дієвим способом це зробити є формування у учнів навичок самостійної пізнавальної діяльності. У книзі читач знайде як теоретичні засади впровадження методів та засобів самостійної пізнавальної діяльності, так і конкретні практичні поради вчителів та науковців як це зробити.
Категорія: Фізика та астрономія | Додав: Валентина (17.12.2012) | Автор: Короткевич В.М. E
Переглядів: 2281 | Коментарі: 2 | Теги: бібліографія, фізика та асторномія | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 2
2 Валентина  
biggrin biggrin

1 Валентина  
biggrin prof

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]